Forum miłośników ciągników własnej produkcji

SAMy, łunochody, ESioki i inne konstrukcje własne

Wyszukiwanie zaawansowane
Teraz jest 25 wrz 2017, o 15:29

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 [czas letni (DST)]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Tulejki z brązu
PostNapisane: 25 gru 2012, o 20:03 
Offline

Dołączył(a): 14 gru 2012, o 17:49
Posty: 12
Witam serdecznie,
jestem nowy na forum, przeglądnołem już dużo fajnych tematów, ale zatanawia mnie fakt w jakim celu w osi wachliwej stosuje się tulejki z brązu, czy zwykła stal by nie wystarczyła?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 25 gru 2012, o 20:22 
Offline

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 11:55
Posty: 1060
Ja mam ze zwykłej stali żadnych tulejek po 2 latach minimalny luz jest nie powiem ale w niczym mi to nie przeszkadza:P


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 25 gru 2012, o 22:02 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2012, o 13:44
Posty: 356
Jest to tak zwane łożysko ślizgowe. Masz tu trochę teorii.
http://e-zipk.ia.polsl.pl/slizgowe/inde ... on=teoria2
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 26 gru 2012, o 10:41 
Offline

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 11:55
Posty: 1060
Ja jak będę zmieniał przednią belkę na most to wtedy będzie na 100% na tulejkach. na allegro można kupić gotowe .


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 26 gru 2012, o 16:25 
Offline

Dołączył(a): 6 maja 2012, o 09:13
Posty: 112
KonradR40 napisał(a):
ale zatanawia mnie fakt w jakim celu w osi wachliwej stosuje się tulejki z brązu, czy zwykła stal by nie wystarczyła?

Zwykłej stali na tulejki się nie stosuje, ponieważ nie ma właściwości smarnych i jest nieco za twarda. Brąz ma właściwości smarne i jest łatwy w obróbce, tak prawidłowo to sworzeń powinien być hartowany, lub jeszcze lepiej by było gdyby był nawęglany, azotowany (Twardy powierzchniowo), wówczas by się nie wycierał a wymianie podlegały by tylko tulejki.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 27 gru 2012, o 00:01 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2012, o 13:44
Posty: 356
KonradR40 napisał(a):
ale zatanawia mnie fakt w jakim celu w osi wachliwej stosuje się tulejki z brązu, czy zwykła stal by nie wystarczyła?

Faktycznie jest tak jak napisał kol. darek 44. Ale w na sworzniu osi wahliwej nie ma konieczności stosować tulejek brązowych , ponieważ ani nie występują tu duże naciski, ani duże obroty i duży moment obrotowy , ani też nie ma potrzeby cichej pracy. I w zasadzie wystarczyła by zwykła stal o podwyższonej twardości. Trzeba by tylko zapewnić odpowiednie smarowanie np. zamontować jakieś smarowniczki z rowkiem w panewce i powinno wystarczyć. No i oczywiście smarować.
Ja swoją oś zrobiłem na krytych łożyskach , ponieważ jestem nauczony doświadczeniem z eksploatacji fiata 126p , gdzie co wiosna musiałem wybijać sworznie od zwrotnic w maluchu i wymieniać na nowe wraz z tulejkami z brązu, ponieważ tak się zapiekały, że nie mogłem obracać kierownicą. A z krytymi łożyskami nie będę miał tego problemu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 27 gru 2012, o 19:56 
Offline

Dołączył(a): 10 sty 2011, o 18:39
Posty: 224
Lokalizacja: świętokrzyskie
Ja w swoim samie mam łożyskowanie osi zrobione na tulejkach samosmarnych ze spieków coś na wzór tulejek w rozruszniku. Jeżdżę tak 14 lat i praktycznie zero luzu. Takie tulejki są tańsze
niż wykonane z brązu. Pozdr.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 28 gru 2012, o 08:31 
Offline

Dołączył(a): 20 maja 2011, o 11:29
Posty: 380
Lokalizacja: Podlasie
Nie działają duże siły? Que? Ty chyba żartujesz, prawda?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 28 gru 2012, o 13:55 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2012, o 13:44
Posty: 356
Vein napisał(a):
Nie działają duże siły? Que? Ty chyba żartujesz, prawda?

A jakie siły działają na tą oś Twoim zdaniem ?
Wszystko zależy od masy czyli siły z jaką przednia część ramy sama oddziałuje na oś przednią podzieloną przez 2 ( dwa łożyska).
Przy obrotach mniejszych niż 10 obr/ min łożyska oblicza się na na nośność statyczną.
I polega na obliczeniu wskaźnika obciążenia statycznego So = Co/Po gdzie Co - jest nośność statyczna nominalna (kN) , Po - równoważne obciążenie statyczne (kN). Dla łożysk kulkowych stosunek ten powinien wynosić od 0,5 do 1 dla warunków normalnych i od 1 do 1,5 dla obciążeń udarowych. Nośność nominalną znajdziemy w tabeli łożysk i możemy łatwo obliczyć jaką siłę statyczną może przenosić łożysko które chcemy zastosować w samie.
Na przykład ja mam u siebie łożyska 6207 , wg katalogu jego nośność statyczna Co wynosi 1390 kN, Przy współczynniku dla warunków normalnych równym 1 łożysko to możemy obciążyć siłą nie większą niż 1390 kN , a przypadku obciążeń udarowych siłą 913 kN. Czyli pomnożone przez 2 daje nam dopuszczalne obciążenie osi 2780 kN lub 1826 kN ( 9,81N=1 kg).
Ja zakładam, że u mnie przód sama nie powinien przekroczyć wagi 200 -300 kg, oczywiście bez przedniej osi.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Tulejki z brązu
PostNapisane: 29 gru 2012, o 11:15 
Offline

Dołączył(a): 20 maja 2011, o 11:29
Posty: 380
Lokalizacja: Podlasie
Strasznie to uprościłeś, a teraz policz, jakie siły będą działaś na sworzeń w trakcie poruszania się pojazdu, przykładowo tak jak jest narysowane (rzut od góry). Możesz też policzyć, jaką niestabilność toru jazdy wywoła wytarcie 2mm na średnicy sworznia długości 20cm (przyjmijmy że oś ma 10cm szerokości i jest zamocowana w 2 tulejkach 5cm) a szerokość osi to 1 metr... To jest temat bardziej skomplikowany niż Ty przedstawiłeś, tulejka z brązu b101 kosztuje grosze, można zawsze ją wymienić, a już jak zrobisz stalową to jest problem ,bo wiąże się to z toczeniem sworznia, tulejowaniem etc. Jak już się robi konstrukcję, to lepiej zrobić porządnie, szczególnie, że cały projekt nie kosztuje 200 zł, a przeważnie >2000zł.

Ty piszesz o łożyskach, ja to popieram, nie popieram wykonania w postaci stalowych tulei, sam się zastanawiałem nad łożyskami, bo to jest łatwe w wykonaniu.
Ktoś narzekał, że docisnął pług i pękły obudowy łożysk, no pewnie, bo wektor siły był dobry, tylko zwrot już nie, ale już łożysko zamontowane od dołu ramy w celu montażu osi przedniej powinno się sprawdzić...

W sumie można by było spróbować zrobić zrobić tuleje z boramidu, tak czytam trochę na forum o CNC, jest tańszy od brązu, tylko sworzeń musiał by być dokładnie wykonany


Musisz być zalogowany, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 [czas letni (DST)]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Założyć forum
phpBB SEO