Forum miłośników ciągników własnej produkcji

SAMy, łunochody, ESioki i inne konstrukcje własne

Wyszukiwanie zaawansowane
Teraz jest 22 lis 2017, o 09:03

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 [czas letni (DST)]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 220 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: 4x4 Star 660
PostNapisane: 17 cze 2011, o 00:47 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 maja 2010, o 15:08
Posty: 141
Cześć.
mam 23 lata i na swoim koncie (razem z Tatą) mam już kilka "wynalazków" :)

Szukam pewnych informacji na temat budowy większych samów. Przeglądając Forum jest pełno ciągników ale większość to małe i słabe pojazdy. piszę słabe, ponieważ zdecydowana większość nie przekracza 30 koni mechanicznych. Wiadomo nasze sprzęty zrobią robotę ale przydało by się ciut szybciej i mocniej ;)

Opisze troszkę naszą historię :)

>pierwszy to był SAM na bazie niemieckiego silnika 8KM wraz ze skrzynią fiata 125p, zaraz za tym skrzynia żuk i most również z żuka. niestety szosowe opony jak i mała masa pojazdu powodowała spore problemy np. przy orce jedną skibą. próbowaliśmy dociążyć go... założyliśmy nawet łańcuchy ale to na nic. Bieżnik to podstawa ;) No i tego ESa już nie ma.

> następny to był gokart :) oczywiście z malucha :) całość dało się podnieść w dwie osoby, ale ta osoba przy silniku miała ciut gorzej :) pod brony nadawał się idealnie ale żłopał tyle benzyny co nie miara :) też go już nie ma.


> trzeci :) również gokart ale tym razem 4x4 na podzespołach samochodu SUBARU. Silnik VW 1.6 Diesel połączonny z oryginalną skrzynią/reduktorem Subaru. fajna skrzynia bo mamy do wybory jazde z napędem na sam przód, 4x4 - przełożenie szybkie, oraz 4x4 reduktor.
niestety silnik się rozpadł (pasek rozrządu pękł). mam do niego wszystkie części ale brak motywacji na złożenie bo narazie mi ten sprzęt nie potrzebny.

no i teraz.

nasze "hektary" obrabia SAM na bazie silnika S-320 połączony na trzech paskach klinowych ze skrzynia stara 200 a zaraz za nią jest most STAR 660 wraz z terenowymi oponami (tak nam się wydaje że to 660, w każdym bądz razie napewno star :) ). most jest skrócony pod rozstaw normalnego ursusa. Przód to opony 16". Podnośnik hydrauliczny i inne tam duperele ;) Ciągnik waży sporo bo prawie 1800 KG, a 18 koników radzi sobie z tym wszystkim lecz bez szału. przydało by się kapkę wiecej koni, ale też więcej przyczepności poniewaz jak opuszcze glębiej czy to kultywator czy pług nizej ... to zaraz koła tracą przyczepność i łatwo się zakopać ;/

a teraz Plany są takie:

Chcielibyśmy razem z Tatą przebudować tego SAMa. po głowach chodzi nam właśnie dorzucenie przedniego napędu, również od stara 660.

czyli ze starego ciągnika mielibyśmy:
>most tylni skrócony wraz z kołami.
>skrzynia biegów.

należałoby dokupić:
>most przedni (ok. 800 zł a nawet taniej)
>skrzynie rozdzielczą Star (ok. 500 zł a nawet taniej :)
>koła (2 szt.) ( widziałem na allegro po 150 za sztuke kompletną )

Plus materiały...... i inne takie potrzebne rzeczy :)

Całość obsadzić na grubościennym ceowniku. Sercem tego potworka byłby silnik który już leży u nas od 2 lat czyli Diesel Opla o pojemności 2.3 litra i mocy 80 koni. nie wiem jaki moment obrotowy ale przy takiej dużej pojemności i malej liczbie koni myślę że jest około 280 Nm. Na pokładzie musi się znaleźć:
>WOM,
> podnośnik hydrauliczny z wyjściem pod przyczepę,

Całość byłaby szykowana pod rejestrację. Założenie też jest takie że "to coś" ma być moceniejsze od Ursusa C360. Jak sądzicie ? Uda się ?
no i teraz problemy:

skrócenie przedniego mostu. co będzie potrzebne oprócz tokarki ? :) zastanawiam się czym uciąć kwadratową pochwe mostu tak żeby było prosto ( dobrze to nazwałem? pochwa, nie ? ) Wiadomo... tylni most skrócić to jest pryszcz. zastanawiam się jak wygladają półosie wraz z przegubami. Czy nie jest tak że trzeba wyciąć środek półosi ?

i jeszcze jedno pytanko.... czy skrzynia rozdzielcza ze stara ma w sobie reduktor ? oraz możliwość wyłączania poszczególnych mostow/napędów ?


no i w zasadzie ten most nas wstrzymuje ponieważ własnej tokarki nie posiadamy a wiadomo.... skrócenie go może pochłonąć następne kilka stów :]


Proszę o opinie bądz sugestie co zmienić.... może lepiej kupić tylni most i skrócić, zrobić "łamańca" ? ale to nie to samo co klasyk ;)

Aha :) zapomniałbym..... Ile może ważyć przedni most stara ? skrzynia rozdzielcza ?
Pytam ponieważ nie wiem czy dam radę przywieźć to wszystko za osobówką. Pewnie przyczepa "lekka" odpada... więc tylko i wyłącznie przyczepka z hamulcem ;/

Sorki że sie tak rozpisałem ;)

Pozdrawiam mniszek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 17 cze 2011, o 07:58 
Offline

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 12:15
Posty: 118
Moze kilka moich zdań .
Mosty od stara 266 są łatwiejsze do obrabiania ale droższe. Półoś trzeba skrócić i zaciąć końce zeby tworzyły coś jak sprzęgło kłowe odpowiednio na tokarce współosiowo wyspawać i dołozyć tulejkę wzmacniającą i jeszcze raz spaw. Niektórzy zeby sobie ułatwić kupuja krótszą półoś , ale nie wiem jaka bedzie szerokość. Dorabiać półoś, frezy trzeba dłutować chyba dużo kłopotu. Nie wiem czy wszystkie ale niektóre skrzynie biegów maja wyjście odbioru mocy , podobnie reduktory tez są z wyjściem ale nie wiem jaki maja kierunek obrotów i przełożenia zeby odpowiadały rolniczym. Sprzęgło moim zdaniem powinno byc na silniku fabryczne dalej przekładnia redukująca połaczona ze skrzynią stara i reduktorem stara . Sprzegło założone na skrzyni stara bedzie dostawało w kość. Pompę mozna założyć na przystawce przy skrzyni a wom z reduktora. Moze coś pomogłem powodzenia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 17 cze 2011, o 09:11 
Offline

Dołączył(a): 5 mar 2010, o 17:20
Posty: 143
Lokalizacja: Wartkowice
Witam kolegę tu jest coś na temat podobnej maszyny http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... 6b173c1f93 pozdrawiam Łukasz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 17 cze 2011, o 09:21 
Offline

Dołączył(a): 24 lut 2011, o 11:47
Posty: 63
Witam. Skrzynia rozdzielcza Stara 660 ma przełożenia: szosowe 1,41 , terenowe 2,72 i posiada możliwość wyłączania przedniego napędu. Jeżeli chodzi o ciężar to mogę podać masę przedniego mostu i skrzyni rozdzielczej Stara 244. Przynajmniej w odniesieniu do mostu nie powinno być znaczących różnic. Tak więc przedni most to 515kg , a skrzynka rozdzielcza 119kg.Przełożenia tej skrzynki to : szosa 1 , teren 1,36 i przedni most można odłączać.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 19 cze 2011, o 18:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 maja 2010, o 15:08
Posty: 141
Witam. jestem już na kupnie części..... ale potrzebuję 100% pewności że to most os Stara 660 :) pomoże ktoś ? bo ja jestem pewny na 99% ale coś minie jeszcze tkneło żeby zapytać ;) Most troche zabrudzony ale to dlatego że w polu pracuje ;)




Obrazek Obrazek Obrazek ObrazekObrazek Obrazek Obrazek ObrazekObrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 19 cze 2011, o 21:35 
Offline

Dołączył(a): 8 maja 2011, o 13:06
Posty: 99
Na pewno to Star 660 , z resztą sam zobacz na allegro . Na twoim miejscu sprzedał bym tego sama (uwierz mi przeróbki są najgorsze i najbardziej pracochłonne ) ,skoro i tak masz zamiar tylko wykorzystać tylko most i skrzynie biegów .Przy tak dużych i szerokich przednich kołach musisz mieć wspomaganie kierownicy bo nie ukręcisz na postoju .W Starze 660 kolumna kierownicy miała dwa razy zwiększone przełożenie co ułatwiało manewrowanie . Przy tak mocnym silniku to te koła (bieżnik) nie przeniosą całej mocy na grunt zwłaszcza w terenie ,na drodze asfaltowej będą miały za to znakomitą przyczepność .Proponuje poszukać typowo traktorowych z jodełką .Rama ceownik 120mm.
Odnośnie tych mostów ,to są dość słabe mosty (zwłaszcza półośki) ,Miałem ciągnik zrobiony na bazie silnika c330 +skrzynia star+reduktor +most star i półośki ukręcał ,znajomy ma dźwiga na starze 660 ale silniku diesla i też mówi że są problemy i naprawdę niewiele trzeba żeby półośkę w nim urwać.
Star 266 ma już leprze mosty ale drogie
Proponuję Ci zainteresować się mostami od Ify W50 4X4 ,są na zwolnicach i mają grubsze ,krótsze i twardsze półośki i co najważniejsze są nie do zaje***ia nawet w aucie ciężarowym ( sam mam teraz tylni most ) ,zabierak ma taki sam jak skrzynia od Stara 200 (8 śrub na średnicy 140mm, podtoczenie na śr. 90mm) ,do tego reduktor od tej ify (2 przełożenia), lub od czeskiej Pragi (jak masz blisko do Czech bo tam najtaniej)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 20 cze 2011, o 16:42 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 maja 2010, o 15:08
Posty: 141
Kolego piorun1234, dużo czytałem o mostach ify i pragi. dla mnie to są za duże koszta. ponieważ musiałbym zakupić 2 mosty skrzynie i calą reszte. Skracać obydwa mosty. no i z czech to też same się nie przywiozą ;)

na dzień dzisiejszy mam możliwośc zakupienia mostu przedniego, reduktora i 2 kół za tylko!! 1000 zł. Więc wydaje mi się że okazja bardzo dobra, ponieważ to praktycznie cena dobrego złomu.

co do półosiek.... Piorun1234 - piszesz że miałes podobną konfigurację tylko że silnik c-330 i jeden most. U mnie docelowo niby będzie mocniejszy silnik ale rozkład mocy rozłozy się na 4 kola a nie na 2 więc raczej nie boję się o półośki. tak samo... dzwig na starze 660 waży pewnie z 8 ton jak nie lepiej, a nasz ciągnik to będzie 2,2-2,4 tony (o ile dobrze pamiętam cały star 660 waży 5,8 tony, z wyposażeniem odpowiednio więcej )

jeszcze dziś dokładnie obejrzałem skrzynie w naszym esie i okazuje się że nie jest to star 200 jak podawalem wcześniej... tylko 1142, ale myślę że to nic nie zmienia ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 20 cze 2011, o 18:46 
Offline

Dołączył(a): 8 maja 2011, o 13:06
Posty: 99
Most Ify kosztował 500 zł, w sąsiedniej miejscowości :) .A znam gościa który kupił całą ife w50 4x4 za 1500zł na chodzie ,wystarczy tylko poszukać .Wydaje Ci się że jeśli masz 4x4 to podział mocy rozkłada się na połowę .Spróbuj zapiąć pod ciągnik linę i drugą stronę liny do drzewa i ruszyć ,widać będzie że ciągnik staje dęba na tylnych kołach i podnosi przód .Za ten stary ciągnik wziąłbyś ok 2500 zł ,a oprócz tego mostu i skrzyni ,ewentualnie hydrauliki nic więcej nie wykorzystasz ,a przy takich oponach zwykła trzydziestka będzie się lepiej sprawdzać . Rama będzie musiała być dłuższa niż obecnie i obowiązkowo wspomaganie kierownicy bo nie ukręcisz w polu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 23 cze 2011, o 00:33 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 maja 2010, o 15:08
Posty: 141
piorun1234 wspomaganie będzie na bank, choć łapy to ja mam wielkie i dla mnie brak wspomagania to nie problem :) Możliwe że zostawie przekładnie kierowniczą od stara 660 (inne przełożenie... o ile pamietam 9 obrotów od jednej strony do drugiej), ale wspomaganie zdecydowanie brzmi lepiej. Większa wygoda... a koszta stosunkowo niewielkie.

a co do mostów to już decyzja zapadła. Nawet dziś wszystko zwiozłem. Skrzynie rozdzielczo-redukcyjną, most przedni i dwa koła kompletne udało się wyrwać za mniejszą kase niż myślałem.

W przyszłym tygodniu będę się brał za skracanie mostu. Niestety po przemierzeniu tylniego mostu..... wychodzi na to że przedni most będe musiał ciąć blisko środka gdzie pochwa się powiększa i to dosyć znacznie. Jakoś będzie trzeba to wszystko spasować ;) mam nadzieje że mi miejsca w środku zostanie na połączenie połosi. Wszystko się okaże jak go rozkręcę i potnę ;)

no ale nic :) skrócenie się ogarnie pręcej czy później ;) następna rzecz jaka mnie zastanawia to jak wykonać kołyskę do mostu ? no bo przecież nie zrobię tego na resorach. We wcześniejszych konstrukcjach normalnie robiliśmy kołyskę z rury grubo-ściennej oraz bolca w środek. Całośc spawana do ramy i osi. Widziałem też kilka konstrukcji gdzie kołyska jest spawana do mostu ale nie mam zielonego pojęcia jakich przekrojów powinienem użyć. W zasadzie dobra sprawa to też drążki reakcyjne, ale nie wiem jak to będzie po skróceniu mostu z miejscem na takie właśnie drążki. Może ktoś posiada jakies zdjęcia gdzie pokazana jest taka kołyska wspawana w most ?? Ogólnie za jakieś sugestie byłbym ogromnie wdzięczny :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 4x4 Star 660
PostNapisane: 23 cze 2011, o 12:23 
Offline

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 12:15
Posty: 118
Ja mam zrobione z bolca od władymirca T25 na tulejkach. U ciebie chyba najlepiej wspawać na "głowie" mostu profil lub dwa ceowniki razem ze sobą w środek ruręi tuleje. a na ramie dwa ceowniki i w środek bolec.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 220 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Następna strona

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 [czas letni (DST)]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Założyć forum
phpBB SEO